Italien

Hej, dålig uppdatering jag vet men har bara inte haft lust men nu har jag fått för många påtryckningar så det blev dags. Som ni vet så har jag sen mitt senaste inlägg varit i Italien hos min älskade Marcus, underbart. Var lite rädd på flyget till Italien, gillar inte när man lyfter så fick lite små panik och kände att jag aldrig ville flyga mer. När jag väl träffade Marcus i Milano så var det värt alla tårar och hyperventilering. På lördagen, min ankomstdag/kväll så blev det bara att gå till hotellet och hmm, sova. Fick ett hjärta och en penna som det står "jag älskar dig" på.

söndagen så gick vi och strosade i Milano. Först en liten marknad vid cantral stationen där jag kom underfund med att i Italien är det gamla smycken, klockor, sjalar och böcker som gäller. När jag var på marknaden hade jag lite svårt att förstå hur Milano kunde vara en stor modestad och det stärktes ännu mer när vi åkte en gammal spårvagn (såg ut som en trä båt och det var mysigt) och aldrig kom fram till ngt centrum. Väl i Cenrum förstod jag, där fanns Prada, Dolce, Louis, Armani ja alla stora modehus helt enkelt. Och en mysig kyrka som absolut inte ska gå obemärkt, en ståtlig maffig läskig en. Här i Milano fick jag också min första Italienska pizza, med stark salami...jätte stor och god. Fick också se en bajsmacka, ett ganska populärt bakverk i Italien. På kvällen åkte vi till Bologna, såg på Wallace och Gromit, skratta och sov. Fick en cashmere sjal, lila och en snäcka, underbart!

Måndagen blev det promenad i Bologna, fönstershopping. Japp ni hörde rätt, jag Amanda, the big shoppaholic förnstershoppade. Det var jätte mysigt, jätte dyrt, jätte lyxigt, jätte rent, jätte blött (regna), jätte tort (bologna har tak över gatorna), jätte läskigt (det åskade), "jätte varmt" (iaf 20 ngt tror jag)...ja sammanfattningsvis var det jätte kul! Det allra bästa var marknaden som fanns i närheten av där älskling bor, där köpte man grönsaker, ost, korc, skinka ja allt möjligt. Babe är duktig på att prata Italienska och det var roligt att se. Vi åt färsk Tortellini och stor schnitzel/lax denna dag + världens äckligaste kaffe och minsta. Annars var kaffelatten vid Marcus lägenhet underbar.

Tisdagen blev en utflyktsdag till Rimini, en kuststad. Vi började men att äta, en pastarätt med frukt från havet som det hette, massa gott. Det var 21 grader i skuggan och folk hade vinterjacka medan jag blev en aning brunare. Vi fick se hamnen pga att vi gick åt fel håll tills vi kom till stranden där jag fick bada i kalsipper och fotbollströja. Efteråt åt vi glass för att svalka oss och åkte hemåt.

Onsdagen blev en hemma dag, en sista dag tillsammans. Vi promenerade runt bologna, city och gick också upp i ett jätte högt torn. Jag är ju inte direkt en sådan som gillar sånt och det röt jag till när vi hade gått jätte långt upp och jag trodde det var jätte långt kvar, det var bara dock en trappa till och utsikten var underbar så jag skämdes, förlåt babe. Var inne i en butik som hade massa underbart julpynt, inredning och dekorationer, trivdes där och funderade på att flytta in i butiken. Efter det gick vi hem och hade siesta, jag läste bok och lyssnade på älskling som spelade gitarr (underbart). På kvällen gick vi på resturang och åt pizza, denna gång med proscitou och ruccola, underbar och underbar service och underbart prisvärt.

Torsdagen var hemgång, redan klockan 04.30 ringde klockan och jag kände som om jag precis somnat och precis vaknat. Älskling fixade frukost och resematsäck. Gick sedan tsms till tågstationen där mitt tåg gick 05.30. Tåget var 12 min försenat ock kom in på Milanos station 8.12. Jag hade då 3 min på mig att hinna till bussen som var en bit bort så jag sprang och sprang och hann. Först vid gaten kunde jag lugna ner mig och andas ut, tåg en sista latte och en munk.

De största skillnaderna mellan Italien och Sverige:

* Pizzan är billigare, godare, större, nyttigare, fräschare, de använder alltid mozarella vilket gör den segare=godare.
* Rena gator japp i Italien sopar äffärsinnehavarna utanför sina affärer vilket gör att man inte ser tugummi, fimpar eller annat skräp på gatorna som här i Sverige.
* Kaffet är mindre och starkare och latten är godare
*Sov och matklockan är drastiskt framdragen i Italien. Här hemma är det sent om man äter klockan 6, där nere är det tidigt om man äter klockan 8. Lägga sig gör man kl 5 på morgonen (Marcus kamrater)
* Årstider där nere gick folk i vinterjackor, jag gick i klänning, behöver jag säga mer?

Sammanfattningsvis så var det helt underbara dagar och hur kan det inte vait det när jag fick vara i min älsklingsfamn, helt underbart. Han är så snäll, blivit totalt bortskämd på alla sätt och vis, är den lyckligaste flickan/kvinnan i världen. Älskar honom så otroligt mycket och vet att det absolut inte är något problem med avståndet för jag älskar honom mer och mer för varje dag som går och jag känner verkligen att vi hör ihop och det känns otroligt och underbart. Han är det finaste som finns, det underbaraste. Älska <3




xOxO Amanda


Kommentarer
Postat av: Marcus

Vilket monsterinlägg, var du tvungen att ta med ALLA bilder också? ;)

Jag har fler bilder på klänningar från min kamera om du vill ha. Han som täljer i rotfrukt var ju bra också, det glömde du nämna.

Kul lista på skillnader =)

Puss 2<3

2009-10-18 @ 15:41:10
URL: http://maccherone.blogg.se/
Postat av: Anonym

äntligen fick man veta lite! puss mamma

2009-10-18 @ 16:47:45
Postat av: thilla

hehhe så fint o mysiga bilder =) puss

2009-10-19 @ 13:14:25
URL: http://thillanilsson.blogg.se/
Postat av: frida

Of course blir de idol på fredag :P Greys imon ellllllllle?

2009-10-20 @ 11:07:41
URL: http://jacksonfriida.blogg.se/
Postat av: monia ♥

hej, vilken fin blogg du har :) jag har ett tips till dig, en sida där man samlar poäng och får hem presentkort på skor direkt hem i brevlådan. Alltså GRATIS SKOR :) Låter inte helt fel va? Bli medlem på den här länken och börja samla poäng du också!



http://www.gratisskor.se/Register.asp?r=15779



Kram!

2009-10-20 @ 16:04:11
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: thilla

kom gärna ikväll om du vill =)

2009-10-20 @ 17:32:33
URL: http://thillanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0